Quizlet-kulcs a tanulói autonómiához
Közzétéve | 2023-08-14 14:27:08 |
Ötletgazda | Gulyás Judit, N/A |
Az autonóm nyelvtanulásról általában a DuoLingo-szerű applikációk jutnak eszünkbe, de ha közelebbről megnézzük, az ilyen és hasonló nyelvtanuló programok nem nevelik a tanulókat igazán autonómmá, csupán az IKT-t kiaknázva automatizálják a tanári munkát. Ez ugyanúgy passzív tanulói státuszba teszi a feladatokat sült galamb módjára váró és elváró felhasználókat, mint amikor a diákok az osztályteremben vannak kiszolgálva egy élő pedagógus által. Az "x éve tanulok nyelvet a suliban, de rossz tanáraim voltak és nem tudok semmit" mondatokat felváltja az "y szinten vagyok a programban, de nem tudok megszólalni" kijelentések. Az általam használt Quizlet program ezt a kényelmes nyelvtanulói attitűdöt hivatott feloldani úgy, hogy felelősségvállalásra tanítja felhasználóit, mert kész anyagok biztosítása helyett saját tananyaguk elkészítésére, vagy már meglévő tananyagok személyre szabására ösztönzi őket. Így lesznek tanulási folyamatuk aktív irányítói, mivel a tanár legfeljebb irányt mutat a témakörök megszabásával és az órai munka finomhangolásával, ezen túl a tanulók a tanulási folyamat egészének urai. Ők választják ki egy témakörből a megtanulandó szavakat és saját asszociációikra támaszkodva szabják a tananyagokat személyre jelentésváltozatokkal, képekkel, vagy akár hangrögzítéssel. Szintén ők kontrolálják tanulásuk tempóját és módját, mivel a program folytonos újrázási lehetőséget kínál, akár kisebb egységekre lebontva, a csillagozás (az applikációban balra-jobbra húzás) funkció segítségével a tanulók egyre szűkíthetik a több ismétlést igénylő részeket, az egyéni játékokkal lazulva tanulhatnak, a számos beállítási kombinációk által végtelenségig nehezíthető tesztekkel pedig jól mérhetik haladásukat. Nem utolsó sorban a Quizlet az osztályteremben is jópofán hasznos eszköznek bizonyul, mert a tanulók, egyénileg vagy csoportosan, végre órán is szeretett okostelefonjukat nyomogathatják, jó hangulatban felpörgetve egy-egy kései sávba eső tanóra fárasztóbbnak ígérkező perceit, miközben észrevétlenül fontos szociális készségek birtokába is jutnak. És ha a Quizlet folyamaton a bizonyos 6K "kavalkád"-ját megélő, azaz nem szelektált, hanem a kevesebb lehetőséggel rendelkező, az átlagos és a tehetséges tanulókat egyaránt magába olvasztó tanulócsoportot vezetünk végig, a differenciálás ilyen fokú alkalmazása még motiváltabb és hálásabb tanulókat eredményez, akár már tárgyak terén is.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be