Kalandozásaink a legnagyobb magyarral
Közzétéve | 2022-07-26 12:46:31 |
Ötletgazda | Hománé Móra Éva, Hunyadi-Buzás Éva, Hománé Móra Éva: https://magyaroramegminden.com/ |
Ahány pedagógus - de legalábbis ahány iskola -, annyiféle olvasata létezik az oktatási projekt fogalmának. Kettősünk hosszú évek óta remekül együttműködik, szakjaink: a történelem, magyar, ének-zene is jól kiegészítik egymást (ezekhez a gyakorlatban még az osztályfőnöki óra és az etika is hozzáadódik). Csak az elmúlt években 8 közös projektet valósítottunk meg. A mi értelmezésünkben e tevékenységfajta fő jellemzője a tantárgyi határok fellazítása. Aki tanít, tapasztalja, hogy a gyerekek szétszabdaltan, az egyes tantárgyak keretei között szerzik ismereteiket, s ezeket igen nehezen képesek szintézisbe hozni. A projekt-feladatok összeállításakor igyekszünk a lehetőségekhez mérten valamiféle teljesség-élményt biztosítani; mindenkori célunk, hogy empirikusan is megéljék az adott kor életérzését. Természetesen figyelemmel kell lennünk diákjaink eltérő irányultságaira, képességeire; a feladatok tervezése mindig differenciáltan történik, ezekből azután kedvükre választhatnak. A kidolgozásra 3-4 hét áll a tanulók rendelkezésére.
Jelen projektünk címe is sugallja, hogy a tantárgyi órákon elsajátított tananyagnál jóval többet: élményeket kínál majd ez a tevékenységsor. A munka párhuzamosan, két síkon folyt: egyrészt a tanórákon hagyományos módon dolgoztuk fel az ismereteket, emellett a választott feladatokat tanórán kívül dolgozták ki a tanulók. A feladatokat egy kerettörténetbe ágyazva kapták, ez is segített azonosulni a reformkor emberének életérzésével, valamint lehetőséget adott a legszerteágazóbb témáknak és tevékenységeknek. Mint mindig, most is hangsúlyt kaptak a helytörténeti vonatkozások. A választható feladatok között igyekeztünk a legváltozatosabb digitális megvalósításoknak utat engedni, így korabeli panaszokat, hírcsokrot, rémséges erdőhangokat, rap-felvételeket hallottunk, webshopot és reklámblokkot láttunk, reformkori életképeket fotóztunk (és vámpírok bálját is!). Volt, aki interaktív képet készített, mások ppt-t, digitális könyvet. Egy interaktív múzeum is épült Minecraftban, sőt omnibusz-, ekhós szekér- és gázlámpa - makettek készültek tetszőleges anyagból és technikával. Figyelembe vettük azt is, hogy akadnak, akik a papír alapú megoldásokat részesítik előnyben, ők hagyományos öltöztetőbabát, Anna-báli meghívót és táncrendet, tetoválásmintákat, rémromantikus festményeket alkottak; bulvárlapot szerkesztettek Petőfi és Júlia szerelmének történetéről, graffitiket rajzoltak. Megtanulták és a projektzárón eltáncolták a palotás koreográfiáját.
A megvalósítás során a folyamatos konzultáció, a végén pedig a többszintű értékelés segítette a tanulók reális önértékelésének fejlődését.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be