Hipnotizál minket a média?
2012 | Köznevelés | | Szabolcs-Szatmár-Bereg | Vay Ádám Gimnázium és Szakközépiskola
Érintett tantárgy(ak): médiaismeretekCímkék: Önálló tartalom és információgyűjtés, feldolgozás, Példák, analógiák felismerése, Kritikai gondolkodás, Projektszerű megvalósítás
Koszovói és montenegrói partnereiket nagyon könnyen, az ACES partnerkereső adatbázisában találták, de a partnerkeresésre kiváló alkalomnak tartják az évente szervezett ACES Academy találkozókat is, ahol az adott évben megvalósult projektek képviselői vannak jelen, és ez bizony közel száz iskolát jelent a 15 partnerországból.
Az iskola projektje a média hipnotikus hatásával foglalkozott. Mind a három partner egyetértett abban, hogy országukban a fiatal generációra egyáltalán nem jellemző a médiatudatosság, ugyanakkor a média jelentős hatással van mindennapjaikra, gyakorlatilag az egész életükre. A projekt célja ennek ismeretében az volt, hogy felhívják a diákok figyelmét arra, hogy van olyan tartalom, ami hasznos, de olyan is, ami ártó lehet számukra. Ehhez a már tapasztalt, tanrendjében média tantárgyat is oktató montenegrói iskola szakértelmére támaszkodtak, és a diákokat aktívan bevonva elemzéseket végeztek négy fő témában: szappanoperák, futball, politika és reklámok. Egy másik fontos cél volt a diákok kritikai érzékének fejlesztése a médiában hallható, látható információk kapcsán, így az elemzések során arra összpontosítottak, hogy kérdéseket fogalmazzanak meg, találják meg egy-egy elemzett hír, film, reklám, felvétel hiányosságait, gyenge pontjait, fejlesszék (ki) kritikai érzéküket az őket elárasztó információdömpinggel szemben.
A diákok a projekt aktív részesei voltak, csoportokban dolgozva valósították meg ötleteiket, híreket elemeztek, interjúkat készítettek szakértőkkel és átlagos „médiafogyasztókkal”, összehasonlítottak, következtetéseket vontak le. Az eredmények alapján kisfilmeket készítettek, amik élesen rávilágítanak a média hipnotikus szerepére a vizsgált témák kapcsán, felhívva kortársaik figyelmét a veszélyekre.
Nincs ACES projekt találkozó nélkül. A baktalórántházai diákok Budvába és Durresbe utazhattak, ahol találkoztak kortársaikkal a partneriskolákból, majd kutató, elemző munkájukat közösen folytatva együtt készítették el a kisfilmeket. Annyira sikeres volt a projekt, és olyan kreatív, hasznos és mások által is kiválóan használható eredményei születtek, hogy ez másként nem is jöhetett volna létre, mint a partneriskolák gördülékeny, jól szervezett és harmonikus együttműködése révén. Ez a projekteket értékelő zsűri tetszését is elnyerte, így gyakorlatilag első nekifutásra elnyerték a „Legjobb Nemzetközi Együttműködés” címet és a vele járó trófeát a 2012/2013-ban megvalósult projektek között. A projekt sikere igazán nem is trófeával vagy oklevéllel mérhető, hanem, ahogyan a megvalósításban közreműködő tanárnő, Győrfi Judit is fogalmazott: „Legnagyobb siker? Talán az, hogy maga a megszerzett tudás maradandó, új szemléletet adott a tanulóknak, ezen túl máshogy olvassák az újságot, nézik a tévét, vagy olvassák a hirdetéseket, mernek és akarnak kérdezni, és ez elengedhetetlen a jövőbeli sikereik érdekében.” Ráadásként a tavaszi Aces Academy rendezvényen Magyarország nagykövete az iskola dákja, Kubancsik István lett, aki a projekt egyik lelkes és elhivatott résztvevője volt végig. Kell ennél nagyobb elismerés egy projektnek?