Közösségteremtés művészeti alkotásokkal
2015 | Felnőtt tanulás | aktív állampolgárság, hátrányos helyzet, művészet, nívódíjas projekt, szociális kompetenciák | Baranya | Pécsi Szín-Tér
Címkék: Vizuális készségek, Kreatív gondolkodás, Kritikai gondolkodás, Személyes és társas készségek, Drámajátékok bevonása
Különleges falfestményt is készítettek abban a projektben, amely több éves börtönszínházi és úgynevezett „murales” tevékenységek találkozásából született. A közös munka során a maradandó művészeti érték teremtése és a közösségi alkotás fontossága egyaránt jelen volt, mint személyiségfejlesztő erő. Ez a kettősség adta a projekt jelentőségét.
Mit jelent a „murales”?
A kifejezés DélAmerika spanyol nyelvterületeiről származik, de ma már más nyelvekben, például az angolban is használatos fogalom. A jelentése a graffitihez hasonló falfestmény, azzal a különbséggel, hogy nem egy ember készíti, hanem közösségi alkotómunka eredményeként születik meg. Ebben a projektben azért is használtuk ezt a fogalmat következetesen, mert az egyesület egyik vezetője, Katona Krisztina délamerikai tanulmányai során ismerkedett meg ezzel a műfajjal, s ezek a szellemi gyökerek fontosak maradtak a későbbiek során is. Művészpedagógusok szerte a világon gyakran használják ugyanezt a technikát kimondottan közösségfejlesztő céllal hátrányos helyzetű fiatalok körében.
Hogyan találkozik a falfestés a színházzal a börtön falain belül?
A Pécsi SzínTér Egyesület 2007 óta foglalkozik kulturális tevékenységgel a Pécsi Fiatalkorúak Börtönében, elsősorban közösségi falfestés keretében. 2013ban ebben a projektben született az első falfestmény a Pécsi Előzetes Felnőtt Elítélt Börtön udvarán, amelyet egy színházi performance is kísért. Ez a találkozás annak köszönhető, hogy a projektben az egyesület munkacsoportja kiegészült helyi színház-pedagógiai szakemberekkel, így nagyszabású és magas színvonalú eredmény születhetett a szociális közösségi művészet terén. 2014ben Kecskeméten jött létre ismét murales program, amely szintén egyedülállónak mondható, mivel a résztvevők női fogvatartottak voltak.
Mennyire voltak együttműködőek a hazai büntetés-végrehajtási intézmények?
Kifejezetten nyitottak voltak a börtönszínházi kezdeményezésre, de persze csakis az intézettel szembeni következetes lojalitás mellett. A börtönöknek érdekében áll az olyan civil kezdeményezések befogadása, amelyek költségmentesen segítik az ottani munkát és a fogvatartottak szabadidejének lekötését. A börtönnevelők megfigyelései alapján összességében azt mondhatjuk, hogy a börtönszínházi tevékenység csökkenti az intézeten belüli erőszakos cselekedetek számát.
Mit gondol, milyen szerepet tölt be a projekt a fogvatartottak társadalmi integrációjában?
A női fogvatartottak esetében például megfigyelhető, hogy az elveszett női identitás újra megtalálása kapott hangsúlyt. A felnőtt férfi előzetes fogvatartottak körében pedig az egyéni érdekeket meghaladó, alkotó jellegű közösségi élmény jutott érvényre, amit a legnehezebb kialakítani egy börtönben. Azt gondolom, ezek a későbbi reintegráció alappillérei lehetnek.
Milyen visszajelzést kaptak a projektben részt vevő fogvatartottaktól? Mik voltak a legpozitívabb hozadékok számukra?
A felnőtt elítéltek esetében a közel fél éves csoportos munkát egy intenzívebb másfél hónap, majd egy teljesen intenzív (napi 68 órás munkát jelentő) két hét zárta le. Ezt követően nem volt közvetlen folytatás, ezért nagy űrt és hiányt hagytunk a részvevőkben, akik arról számoltak be, hogy a börtönbeli semmittevés így sokkal elviselhetetlenebbé vált. Ebből is kiderült számunkra, hogy a büntetésvégrehajtás javító szerepe a tevékenységben, a munkában, játékban, alkotásban, vagyis a szabadidő lekötöttségében rejlik, s nem kényelmi vagy fegyelemszabályozási szempontokban. A nem elnyomó, hanem alkotó jellegű közösségteremtés nélkülözhetetlen elem a börtönök javítónevelő funkciójában.
Mikor válik érezhetővé a projekt hatása? Tudják mérni vagy vizsgálni a hatásokat?
Nincsenek pontos eszközök, hogy statisztikát vezessünk a börtönszínházban résztvevők börtönelhagyás utáni visszaeséséről vagy sikeres társadalmi integrációjáról. A személyes tapasztalatok és eddigi példák azt mutatják, hogy a résztvevők többsége megtalálta a helyét a társadalomban, s a börtönszínház kimondottan pozitív élményt jelentett a számukra. Azonban soha nem tudhatjuk meg biztosan, hogy ez másként alakult volnae az adott foglalkozás hiányában.
Hoz-e újat a hazai szakmai környezetbe egy ehhez hasonló nemzetközi együttműködés?
Ma már egyre elterjedtebb a börtönszínházi tevékenység a hazai intézetekben. A pályázat szorosan kapcsolódott korábbi Grundtvig börtönszínházi projektekhez, ám ebben az esetben nem művészeti szervezetek, hanem büntetésvégrehajtási intézetek és civil egyesületek nemzetközi összefogása és együttműködése valósult meg. Jónak tartom, ha a civil környezetben megvalósított eredményes csapatmunka hatni tud az intézményi, egymásra épülő, hierarchikus együttműködési modellekre.
A sikeres projektnek lesz-e folytatása?
A projektnek van folytatása. Szervezeti szinten újabb murales projektek folyamatosan zajlanak, míg a börtönszínház egész Magyarországon elterjedőben van, ami egy döbbenetes változás szinte néhány év leforgása alatt. Ez a folyamat világjelenség, s hazánkba is vélhetően több csatornán keresztül szűrődött be. Míg 67 évvel ezelőtt kuriózumnak, lehetetlen vállalkozásnak tűnt, addig ma már itthon is lassan kezd „divattá válni” a börtönszínház.
Az interjút készítette: Várterész Flóra
Intézmény: Pécsi Szín-Tér Projekt címe: New way to social skills - Új utak a szociális készségek fejlesztéséhez Koordinátor: Pintér Géza Honlap: www.grundtvig-socialskills.com |
A 2015-ös év további díjazottjairól ITT olvashat, a 2014-es és 2016-os év Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!
A képek kattintással nagyobb méretben is megtekinthetőek.