Magas minőségre törekszenek - Műszaki tanulók külföldi szakmai gyakorlata
2016 | Szakképzés | interkulturális tapasztalat, műszaki ismeretek, nívódíjas projekt, nyelvtudás | Békés | Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Autószerelő, géplakatos és hegesztő tanulók vehettek részt négyhetes szakmai gyakorlaton Németországban és Szlovákiában. A békéscsabai diákok szakmailag is sokat fejlődtek, emellett önállóbak, magabiztosabbak lettek, és olyan élményekkel gazdagodtak, amelyek a személyiségfejlődésükre is hatással vannak. A projekt koordinátora, aki a szakképző iskola vezetője is volt egy ideig, komoly elhivatottsággal és nagy lelkesedéssel számolt be tapasztalataikról. Pataki Ferenccel az elmúlt években lezajlott külföldi szakmai gyakorlatokról is beszélgettünk - a projekt a 2016-os évben elnyerte a Tempus Közalapítvány Nívódíját.
Mitől érzi a projektjeiket sikeresnek?
Több projektet is lebonyolítottam már, minden évben más diákokkal, de mindig sikerült olyan csapatot összeállítanunk, akikkel érdemes volt együttműködni, és szívesen is dolgozott velük az ember. A diákokat szerintem partnerként kell kezelni a külföldi szakmai gyakorlatok esetében is. A legutóbbi kiutazásunkon elkísért minket az intézményvezető, és példaértékűnek nevezte azt, ahogy a diákokkal bánunk. Hozzá kell tennem, hogy eddig bármilyen fenntartónk volt, mindig teljes vállszélességgel támogatták projektjeinket, hiszen ezeknek jó hatásuk van a beiskolázásra is. De a projektek sikeres megvalósításához szükség is van a vezetőség támogatására. Fontosnak látom még, hogy megfelelő emberek legyenek a projektcsapatban, hiszen itt sok esetben nem munkaidő van, hanem feladat, amit el kell végezni. Ezt pedig úgy tudjuk eredményesen megtenni, ha szívesen csináljuk.
A korábbi évek tapasztalatait milyen módon építették be a mostani projektjükbe?
Német partnerünkkel először 2012 nyarán szerveztünk gyakorlatot, és olyan szerencsések vagyunk, hogy azóta szinte baráti kapcsolat alakult ki közöttünk. Amikor kint vagyunk egy adott projekttel, már a következő együttműködésről is tárgyalunk, és megtervezzük a folyamatokat. Minden korábbi projektünkből továbbviszünk valami tanulságot, legyen az jó vagy rossz, igyekszünk tanulni a saját tapasztalatainkból. Ennek köszönhetően a minőségre törekszünk és nem a mennyiségre: inkább kevesebb, 3-6 fős csoportokat viszünk gyakorlatra, mert így jobban oda tudunk figyelni a tanulókra és az adott feladatokra.
Mindehhez a kitartó munkához honnan merít energiát?
Sok energiát merítek a kiutazások alatt, hiszen ezek mindig jól sikerültek. Ahhoz viszont, hogy ezekben a projektekben részt tudjak venni, fontos a családom támogatása is. Másfelől, iskolai szinten a diákok lelkesedése is motiválóan hat. Szerintem a szorgalmon kell hogy legyen a hangsúly, nem a képességen – értékelni kell az egyszerűséget és az őszinteséget. Emiatt tudok hatékonyan együtt dolgozni a tanulókkal, akikkel nagyon jó viszonyban vagyok. Így gördülékenyen megy a munka, jól tudunk együtt dolgozni, és a mai napig tartom a kapcsolatot többükkel.
Hogyan látja a gyakorlaton részt vett diákok fejlődését a többiekhez képest?
Természetesen szakmailag rengeteget fejlődnek a gyakorlat alatt, az ő versenyeken való részvételi kedvük erősebb, és az elért eredményeik is jobbak. De még kiemelkedőbb a személyiségbeli fejlődésük. Önállóbbak lesznek, magabiztosabbak, és büszkén mesélik, hogy hol és milyen gyakorlaton vettek részt. Van, aki évekkel később is tartja a kapcsolatot a kintiekkel. Sajnos nehéz emberi sorsokkal is találkozunk, de ettől még a tanulmányi eredményeik és magatartásuk alapján kiemelkedő tanulók, akiknél szinte még érezhetőbb a változás egy ilyen külföldi útnak köszönhetően. Másrészről a szabadidő hasznos eltöltése is rettentően fontos egy gyakorlat alatt, hiszen olyan élményekkel gazdagodnak, ami a személyiségüket is formálja. A gyakorlat alatt pedig nemcsak helyi, hanem más nemzetek diákjaival is találkozhatnak és beszélgethetnek, így a világról alkotott képük is gazdagodhat.
Hogyan terjesztik a gyakorlat lehetőségét, illetve eredményeit?
Én úgy hívom, hogy stand-up-olni szoktunk, folyamatosan hirdetjük az iskolában a gyakorlati lehetőségeket különböző fórumokon. Meghívjuk azokat az osztályokat, ahonnan kikerülhetnek a következő gyakorlatra kiutazók. A korábbi projektekben részt vett diákok prezentációkat készítenek, hogy saját szavaikkal adják elő tapasztalataikat. Mivel 2004 óta folyamatosan pályázunk, így kialakult csatornáink vannak erre, az iskola szűkebb környezetétől kezdve, a munkaügyi központon át, a megyei fórumokig.
Ahhoz, hogy a megfelelő diákokat vigyük ki, ismerni kell őket, ezért jó, ha a pályázati koordinátor az adott szakmában tanít, és már a kilencedikes diákoknak mesél arról, hogy hol jártak a diáktársai. Így mire a 11-edikeseknek lehetőségük lesz külföldi szakmai gyakorlatra menni, már hallottak róla, fel vannak fűtve és várják a kiutazást.
Egy projekt során nehézségek is adódhatnak. Milyen tanácsokat tudna adni ezek kiküszöbölésére?
Egy iskolában a kollégák részéről lehetnek olyanok, akik azt hiszik, hogy egy gyakorlat a kísérőtanárnak szinte nyaralás, holott ez komoly feladat. Ugyanígy a gyakorlati képzőhelyeknek is érdemes tudni, hogy a diákok a külföldi szakmai gyakorlaton plusz tudást szereznek, amelynek köszönhetően még jobb munkaerő válhat belőlük. A mindennapi adminisztratív teendőkre is érdemes hangsúlyt fektetni. Például arra, hogy hogyan fogjuk értékelni, elismerni a külföldi gyakorlatot; vagy hogyan fogjuk leigazolni az órai, illetve gyakorlati hiányzásokat a külföldi út során; és mindezekről megfelelően tájékoztatni a tantestületet, hogy ne legyenek félreértések. Gyakori problémaként hallom, hogy egy intézmény a pályázat közepén döbben rá, hogy a helyettesítést is meg kellene valahogy oldani. Ezt bizony már a pályázat beadásakor mérlegelni kell. Szükség van valamilyen stratégiára ahhoz, hogy a megszerzett ismerteket beépíthessük a képzésbe, és meghatározhassuk, hogy milyen cél felé haladjon az intézmény – még akkor is, ha esetleg személyi változások történnek. Ha globálisan, több évre előre látjuk az iskola pedagógiai programját, az adott intézményre szabott stratégiát tudunk kialakítani a nemzetközi tevékenységek terén is.
A projekt értékei: Jól nyomon követhető az iskolának az a szándéka, hogy minél inkább beépítse a képzésbe a mobilitásokat, minél szélesebb körre (több szakmára vonatkozóan és több tanuló számára elérhetően) terjessze ki. A projekt erőssége, hogy kiemelt figyelmet fordítottak a hátrányos helyzetű tanulók bevonására is. A nemzetközi tevékenység erősítése, bővítése a képzési-nevelési munka fejlesztését és az iskola helyi-regionális szintű népszerűsítését, elismertetését szolgálja. Az iskola a további mobilitási projekteket az ECVET kritériumainak figyelembe vételével tervezi megvalósítani. |
Intézmény: Békéscsabai SZC Trefort Ágoston Szakképző Iskolája és Kollégiuma |
Az interjút készítette: Berkes Blanka, Tempus Közalapítvány
A 2016-os év további díjazottjairól ITT olvashat, a korábbi évek Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!