Az utazás mint tanulási gyakorlat

2013 | Felnőtt tanulás | aktív állampolgárság, hátrányos helyzet, interkulturális tapasztalat | Békés | EUNET Európai Együttműködési Hálózatokért Alapítvány

A szociális turizmus azok számára is lehetővé teszi az utazást, akik ezt egyébként nem engedhetnék meg maguknak. Legfőbb célja a korlátozott lehetőségű társadalmi csoportok, az idősek, a hátrányos helyzetűek és a fogyatékossággal élők lehetőségeinek szélesítése. Egy kirándulás vagy tanulmányút ugyanis nem csak az utazás élményével gazdagítja a résztvevőket, hiszen a beszélgetés, a tapasztalatcsere, más kultúrák megismerése vagy az idegen nyelvi környezetben eltöltött idő egyben tanulást is jelent számukra.

A Tanulási rendszerek a turizmusban megvalósuló aktív állampolgárság érdekében című Grundtvig projektben hangsúlyt fektettek az idősek és fogyatékossággal élők speciális igényeinek feltérképezésére is, és a nem formális tanulási lehetőségek módszertanát az ő konkrét utazási tapasztalataik alapján tanulmányozták. Az egyes országok bemutatták akadálymentes turisztikai helyszíneiket és jó gyakorlataikat, amelyek alapján egy kézikönyvet állítottak össze. Ebben az olasz, lett, brit, portugál és magyar nemzetiségű partnerek szociális, esélyegyenlőségi és fenntarthatósági szempontok szerint értékelik a különböző országokban alkalmazott gyakorlatokat, és egyben javaslatokat tesznek más uniós országok számára azzal a céllal, hogy lendületet adjanak a szociális turizmus fejlesztésének.

A kézikönyv a következő linken érhető el:
https://sites.google.com/site/grundtvighappyage/