Az Erasmus+ stratégiai partnerségek célja a jó gyakorlatok megosztásának, fejlesztésének, átvételének vagy alkalmazásának támogatása intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten.
KEDVES ÉRDEKŐDŐ, KEDVES JÖVŐBELI PÁLYÁZÓ!
Az Erasmus+ program előző szakasza 2020-ban lezárult, erre a pályázatra jelentkezni már nem lehet. |
Iskolai, óvodai partnerségek
- új ismeretek, remek nyelvgyakorlási lehetőség, rengeteg tapasztalat és élmény diákoknak és pedagógusoknak -
1. Pályázattípus célja
Fő célja, hogy erősítse az európai dimenziót az óvodákban és az iskolákban, illetve hogy 21. századi készségekkel és kompetenciákkal ruházza fel a köznevelési intézményeket. Az Iskolai, óvodai partnerségek kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy:
- megismerjék külföldi köznevelési intézmények napi működését, hogyan tanítanak és foglalkoznak a gyerekekkel,
- ötleteket, jó gyakorlatokat és módszereket osszanak meg egymással, melyeket aztán akár otthon is használnak,
- tovább fejlesszék már meglévő jó gyakorlataikat, kipróbálják őket új környezetben
- a gyermekek, a pedagógusok és az intézmények nemzetközi kapcsolatokra tegyenek szert, vagy erősítsék meglévő kapcsolataikat, melyekből hosszú távon profitálhatnak,
- gyakorolják idegen-nyelv tudásukat, vagy új nyelvvel ismerkedjenek meg,
- különösen a gyerekek, de akár a tanárok alapkészségeit, kompetenciáit fejlesszék,
- projektszerű tevékenységeket valósítsanak meg,
- diákok és munkatársak külföldi partnereikhez utazzanak.
2. Pályázásra jogosultak köre
Ebben a pályázati formában kizárólag köznevelési intézmények vehetnek részt, melyek Magyarországon a következők: óvodák, általános iskolák, gimnáziumok, szakgimnáziumok, szakközépiskolák, szakiskolák, készségfejlesztő iskolák, kollégiumok, alap- vagy középfokú művészeti iskolák.
3. Támogatható tevékenységek
- Bármilyen témájú projekt megvalósítható, ami kapcsolódik a közneveléshez, óvodai vagy iskolai keretek között elvégezhető tevékenységekre épül, és kapcsolódik a partnerintézményekben felmerülő pedagógiai igényekhez. A legutolsó évben a támogatott magyar projektek témái az alábbiak voltak:
- társadalmi befogadás, aktív állampolgárság
- kulturális örökségek, nemzeti értékek európai kontextusban
- egészségtudatosság, környezettudatosság
- művészeti nevelés
- szociális készségek, konfliktuskezelés
- idegennyelvi kompetenciák fejlesztése
- digitális kompetenciák fejlesztése
- természettudományok
- általános készégfejlesztés, tanulási motiváció
- játékos nevelés
- vállalkozói készségek fejlesztése
- munkatársi módszertani tapasztalatcsere
- egészségügyi szakmai készségek
- A projektekben rövid vagy hosszú távú külföldi tanári és tanulói tevékenységek is megvalósíthatók, mint például:
- rövid távú diák mobilitás, melynek hossza 3 nap és 2 hónap között lehet;
- munkatársak közös, rövid távú képzése, mely keretében a partnerségben részt vevő intézmények pedagógusai minimum 3 napos, de két hónapnál nem hosszabb közös képzésen vesznek részt;
- hosszú távú diák mobilitás, melyben legalább 14 éves diákok folytathatják tanulmányaikat a partnerségben részt vevő bármelyik iskolában minimum 2, de akár 12 hónapon keresztül;
- hosszú távú oktatási vagy képzési célú tevékenység, melyben tanárok pedagógiai munkát végeznek a partnerségben részt vevő bármelyik iskolában minimum 2, de akár 12 hónapon keresztül.
4. Programban részt vevő országok
EU-tag Programországok:
Az Európai Unió tagállamai, beleértve az országok tengerentúli területeit is: (Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxembourg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország)
Nem EU-tag programországok: Izland, Liechtenstein, Norvégia, Törökország, Észak-Macedónia, Szerbia
5. Pályázati feltételek
- A partnerségben részt vevő intézmények száma minimum 2, de nem haladhatja meg a 6 intézményt, és minimum 2 programország egy-egy köznevelési intézményének kell együttműködnie.
- A projektek időtartama 12 és 24 hónap között lehet. Amennyiben hosszú távú diákmobilitás(oka)t is megvalósítanak a projektben, annak hossza legfeljebb 36 hónap lehet.
- A minőségi megvalósítás érdekében javasoljuk, hogy egy intézmény (tagintézményenként vagy iskolarendszerű képzést folytató telephelyenként) legfeljebb két pályázatot nyújtson be, figyelembe véve az éppen futó projekteket is.
6. Prioritások
Az oktatás és képzés területén az alábbi horizontális prioritások kerültek meghatározásra:
- Alap- és transzverzális készségek fejlesztése.
- Társadalmi befogadás erősítése: Szociális, civil és interkulturális kompetenciák fejlesztése, küzdelem a diszkrimináció, a szegregáció, a társadalmi erőszak bármilyen formája ellen, a hátrányos helyzetű tanulók tanulási eredményeiben jelentkező egyenlőtlenségek csökkentése.
- A demokratikus életben való részvétel és aktív polgári szerepvállalás támogatása: Szociális és interkulturális kompetenciák, kritikai gondolkodás és médiatudatosság fejlesztése, társadalmi részvétel erősítése.
- Környezettudatos gondolkodás: figyelemfelhívás a környezetvédelmi kihívásokra, a fenntarthatósághoz kapcsolódó készségek fejlesztése, olyan gyakorlatok alkalmazása, amelyek az egyén fogyasztási szokásainak és életmódjának változását segítik elő.
- Nyitott és innovatív oktatás a digitális területen.
- A pedagógusok, oktatók támogatása, szakmai fejlődésének elősegítése.
- Készségek és képesítések átláthatósága és elismerése.
- Fenntartható beruházás, teljesítmény és hatékonyság növelése az oktatás - képzésben.
- Az európai kulturális örökség társadalmi és oktatási értéke, és ezek hozzájárulása új mukahelyek teremtéséhez, a gazdasági növekedéshez és a társadalmi kohézióhoz.
A köznevelési projektek esetében európai prioritás:
- A kulcskompetenciák fejlesztésének segítése.
- A tanári szakmák szakmai profiljának megerősítése azáltal, hogy a legjobb tanárjelöltek számára vonzóvá teszik a szakmát, támogatják a tanárokat és vezetőket abban, hogy kiváló munkát végezzenek az összetett iskolai helyzetek kezelésében, valamint új módszereket és eszközöket alkalmazzanak.
- Széleskörű megközelítés elősegítése a nyelvtanítás és a nyelvtanulás terén az iskolák növekvő nyelvi sokszínűségére építve.
- A tudomány, technológia, mérnöktudományok és matematika (STEM) eredményszintjeinek növelése, valamint a terület iránti fokozottabb érdeklődés kialakulásának elősegítése.
- Az iskolák támogatása a korai iskolaelhagyók és a hátrányos helyzetű tanulók kezelésében, különösen olyan projektek révén, amelyek célja a belső együttműködés, valamint a szülőkkel és más külső érintett szereplőkkel való együttműködés fejlesztése.
- A kora gyermekkori nevelés és gondozás minőségének és szolgáltatásainak javítása a jobb tanulási eredmények és az iskola sikeres elkezdésének biztosítása érdekében, különösen olyan projektek révén, amelyek célja a kora gyermekkori nevelés és gondozás holisztikus és életkorhoz igazított pedagógiai keretének fejlesztése.
- Külföldi tanulási tevékenységek megszervezésére és eredményeinek elismerésére szolgáló intézményi kapacitások kiépítése.
- Erős minőségbiztosítási rendszerek kidolgozása a magas szintű oktatás elérése, illetve az oktatási rendszer minőségébe vetett bizalom erősítése érdekében.
Európai prioritások a hazai környezetben
A nemzeti irodáknak lehetőségük van kiemelni a Stratégiai partnerségek pályázati prioritásai közül azokat, melyek különösen fontosak és relevánsak a hazai oktatási környezetben. A magyar intézmények által 2020-ban benyújtandó Iskolai, óvodai partnerség pályázatok esetében ezek a prioritások az alábbiak:
- A tanári szakmák szakmai profiljának megerősítése.
- Külföldi tanulási tevékenységek megszervezésére és eredményeinek elismerésére szolgáló intézményi kapacitások kiépítése.
- A kora gyermekkori nevelés és gondozás minőségének és szolgáltatásainak javítása.
7. Támogatás mértéke
Az igényelt támogatás mértéke a projekt tervezett időtartamától és a pályázatukban tervezett tevékenységektől függ. A partnerségen belül minden intézmény saját összegre pályázik, ami intézményenként 16 500 euró lehet évente.
Költségtípus | Igényelhető összeg | A partnerség egészére meghatározott maximális összeg | Feltételek |
Projekt menedzselése és megvalósítása | Koordinátor intézmény: 500 euró/hónap | Legfeljebb 2.750 euró/ hónap | Az igényelt összeg mértéke a projekt hosszától (12-36 hónap), illetve adott intézmény projektben betöltött szerepétől (koordinátor vagy partner) függ. |
Partner intézmény: 250 euró/hónap | |||
Rendkívüli támogatás | valós költségek alapján | A felmerülő költségek 75%-a, legfeljebb 50.000 euró/projekt | Intézményen kívüli szolgáltatások igénybevételének, eszközök beszerzésének költségeire igényelhető, de csak különösen indokolt esetben. |
Felmerülő tényleges költségek 80%-a | Az EU távoli régióiból vagy Tengerentúli Országok és Területek kategóriába tartozó területekről érkező résztvevők magas utazási költségeinek finanszírozására. (magyar intézmények nem igényelhetik) | ||
Támogatás speciális igények esetén | valós költségek alapján | A felmerülő költségek 100%-a | Fogyatékkal élő személy projektben történő részvételével kapcsolatos kiegészítő költségekre igényelhető. |
Iskolai, óvodai partnerségek projektek keretében megvalósítható külföldi tanulási/oktatási/képzési célú tevékenységek megvalósítására igényelhető támogatás összegek:
Költségtípus | Igényelhető összeg | |
Utazási költség | 10-99 km között: 20 euró/ személy | |
100-499 km között: 180 euró/ személy | ||
500-1999 km között: 275 euró/ személy | ||
2000-2999 km között: 360 euró/ személy | ||
3000-3999 km között: 530 euró/ személy | ||
4000-7999 km között: 820 euró/ személy | ||
8000 km felett: 1500 euró/ személy | ||
Résztvevők támogatása | Hosszú távú oktatási vagy képzési célú tevékenység | Lásd: táblázat B1.5, B1.6, B1.7 oszlopait |
Munkatársak közös, rövid távú képzése | 3-14 nap között: 106 euró/nap/fő, 15 és 60 nap között: 74 euró/nap/fő |
|
Hosszú távú diák mobilitás | Lásd: táblázat B1.8 oszlopát | |
Rövid távú diák mobilitás | 3-14 nap között: 58 euró/nap/fő, 15 és 60 nap között: 42 euró/nap/fő |
|
Nyelvi felkészítés | Kizárólag a hosszú távú tanulási/oktatási/képzési célú tevékenységek esetén igényelhető 150 euró/személy összegben. |
A támogatási összegekkel kapcsolatban további információt az E+ program útmutató 116-123. oldalán talál.
8. A pályázás menete
- A pályázó intézmény regisztrálása: A pályázat kitöltése és benyújtása előtt intézményét regisztrálnia kell az Európai Bizottság pályázati regisztrációs felületén (Organisation Registration). Az intézményeknek csak egyszer kell regisztrálniuk! A regisztrációt követően az intézmények szervezeti azonosítót (Organisation ID) kapnak. Nem kell újra regisztrálniuk azoknak az intézményeknek, amelyek korábban már pályáztak Erasmus+ támogatásra, és rendelkeznek PIC számmal - ők automatikusan kapnak szervezeti azonosítót. A regisztrációról bővebben az Erasmus+ útmutatóban (Programme Guide Part C) olvashat.
- Részvételi feltételek ellenőrzése és a pályázati útmutató elolvasása, ami elengedhetetlen a sikeres pályázás érdekében.
- Pályázati anyag megírása és benyújtása: A pályázati anyagot a partnerekkel közösen írják meg és véglegesítik, melyet ezt követően csak a koordinátor intézménynek kell kizárólag elektronikus úton eljuttatni.
9. Pályázati határidő
Módosult határidő! A koronavírus-helyzetre való tekintettel ebben a pályázattípusban 2020. április 23-ig lehet benyújtani a pályázatokat.
2020. március 24., déli 12:00 (brüsszeli és budapesti helyi idő szerint)
Előbírálati határidő: nincs
10. Pályázati keret
2020-ban az Iskolai, óvodai partnerségek projektekre rendelkezésre álló pályázati keret 4 693 932 EUR, amely körülbelül 6%-kal magasabb, mint az előző esztendőben.
11. Linkek
Erasmus+ angol nyelvű program útmutató (Programme Guide)
Az Európai Bizottság Erasmus+ honlapja
Európai Bizottság regisztrációs portálja (Organisation Registration System - kötelező pályázói regisztrációs felület)
További pályázati dokumentumok: pályázati űrlapok, magyar nyelvű pályázati kalauz stb. (Az űrlap és a kalauz januárban várható)
12. Munkatársaink, akik a pályázattípussal foglalkoznak
- Balogh Tamás (tamas.balogh{kukac}tpf.hu), Telefon: 061/237-1300/263
- Jakab Réka (reka.jakab{kukac}tpf.hu), Telefon:061/237-1300/104
- Kormos Kata (kata.kormos{kukac}tpf.hu), Telefon:061/237-1300/242
- Kern-Bethleni Zsuzsanna (zsuzsanna.bethleni{kukac}tpf.hu), Telefon: 061/237-1300
Regisztrációs felület:
- Okruhlicza Nikol (nikol.okruhlicza{kukac}tpf.hu), Telefon: 061/237-1300/113
A Tempus Közalapítvány minden, pályázataival kapcsolatos információt, pályázati űrlapot, egyéb dokumentumot térítésmentesen bocsát az érdeklődők rendelkezésére. Ugyancsak térítésmentes az információs napjainkon és egyéb rendezvényeinken való részvétel, illetve a személyre / intézményre szabott pályázati tanácsadás. Javasoljuk, hogy az általunk kezelt programokkal kapcsolatos információért, dokumentumért, tanácsért elsősorban hozzánk forduljanak, a más szervezetek által terjesztett információk pontosságáért és érvényességéért nem vállalunk felelősséget.
A Tempus Közalapítványtól származó, az általa kezelt pályázatokkal kapcsolatos információk és dokumentumok kereskedelmi forgalomba nem hozhatók.
Utolsó módosítás: 2022.11.11.