Nemzetközi mobilitás a felsőoktatásban
Az oktatói/kutatói mobilitás elősegítő és akadályozó tényezői, motivációi és hatásai
2022 | Tanulmányok, kutatási eredmények, Campus Mundi, Study in Hungary
Kutatási gyorsjelentés az oktatói mobilitás egyéni és intézményi hatásairól
A kutatás első szakaszában feltáró (kvalitatív) mélyinterjúk készültek a mobilitásban részt vevő, illetve nem részt vevő oktató/kutató kollégákkal a motivációk, az attitűdök, a percepciók és a magatartásminták feltárására. Emellett a kutatók intézményi szakértői interjúkat készítettek, amelyek az intézmény környezetét és a mobilitás feltételrendszerének megértését szolgálták.
A második szakaszban a mobilitásban részt vevő oktatók és kutatók körében online kérdőíves felmérés valósult meg, standard kérdőív segítségével, melynek fő célja a döntési folyamat, a motivációk, az egyéni és szervezeti akadályozó/ösztönző tényezők, valamint a mobilitási tapasztalatok vizsgálata volt.
A kutatás eredményei többek között azt mutatják, hogy
- az oktatók elégedettek a mobilitási programokkal, közel háromnegyedük mindenképpen szeretne a jövőben is mobilitási programban részt venni, és célzott erőfeszítést is hajlandó tenni ennek érdekében;
- a mobilitási pályázat beadásakor a választásban elsősorban a célország és az egyetem, legkevésbé pedig az adott város játszik fontos vagy döntő szerepet;
- a szakmai motivációk közül legfontosabbként jelöltek: a kapcsolatok építése, a nemzetközi beágyazottság erősítése, más egyetemi infrastruktúra/technológia megismerése és a saját kutatási téma nemzetköziesítése és disszeminációja;
- az egyéni motivációk közül a legerősebb az utazás és világlátás.
Az eredmények alapján elmondható, hogy azokon a területeken bizonyulnak hasznosnak a mobilitási programok, amelyek eleve motiválták a kollégákat. Az átlagértékek – a motivációkhoz hasonlóan – szóródnak; nem voltak olyan tényezők, amelyek szerint a programok mindenki számára egyértelműen hasznosnak bizonyultak volna. A programok sikerét, hatását nagymértékben befolyásolja a motivációk alapos ismerete, a tudatos tervezés, a célkitűzések hangsúlyozása és előzetes lefektetése.
A kutatás a Tempus Közalapítvány megbízásából, az EFOP-3.4.2-VEKOP-15-2015-00001 projekt keretében készült, az oktatói mobilitás egyéni és intézményi hatásainak feltárásának céljából.