A versenyképesség növelése a globális tudományos-és oktatási térben

2025.03.07.

Ösztöndíj | Felsőoktatás

Pannónia Ösztöndíjprogram a Pécsi Tudományegyetemen - kérdéseinkre Prof. Dr. Tarrósy István, Dr. Sipos Norbert és Németh Judit válaszoltak.

Pécsi Tudományegyetem a Times Higher Education (THE) legfrissebb világrangsora alapján ismét megerősítette helyét a nemzetközi felsőoktatási intézmények között. Hogyan sikerül az intézménynek évről évre túlszárnyalnia magát?

Ezt a folyamatos fejlődést több stratégiai tényező is elősegíti:

A PTE jelentős beruházásokat hajt végre oktatási és kutatási infrastruktúrájának modernizálása érdekében. 
A fenntarthatóság iránti elkötelezettség szintén hozzájárul az egyetem nemzetközi elismeréséhez. A PTE 2024-ben a UI GreenMetric World University Rankings listáján a 25. helyet szerezte meg, ezzel Magyarország legzöldebb egyetemévé vált.

Az egyetem kiemelkedő kutatási tevékenységet folytat, amely nemzetközi figyelmet is kivált. Például a Virológiai Nemzeti Laboratórium számos innovatív nemzetközi kutatás résztvevője, melyek közül kiemelendő egy legutóbbi, HU-RIZONT pályázati támogatással megvalósuló projekt, amelynek keretében egy fenntartható járványügyi felügyeletei rendszert alakítanak ki, amely képes gyorsan reagálni a biológiai fenyegetésekre.
Prof Dr Tarrósy István portré fotója
Prof. Dr. Tarrósy István
nemzetközi igazgató
Pécsi Tudományegyetem

A PTE aktívan bővíti nemzetközi kapcsolatait és vonzza a külföldi hallgatókat. Jelenleg a hallgatók negyede több mint 5500 aktív hallgató 146 országból – nemzetközi háttérrel rendelkezik, ami gazdagítja az egyetemi közösséget és elősegíti a kulturális sokszínűséget. Ez a nemzetközi jelenlét hozzájárul az egyetem globális rangsorokban való előkelőbb helyezéseihez is. A nemzetköziesítés a PTE számára kiemelt stratégiai terület, amelyet az egyetem Nemzetközi Igazgatósága koordinál, hangsúlyt adva az EDUC (European Digital UniverCity Szövetség) Európai Egyetemi Szövetségben való aktív munka összehangolásának – a Szövetség alapító tagja a PTE 2019-től.

Mit jelent az egyetem számára a Pannónia Ösztöndíjprogram?

A Pannónia Ösztöndíjprogram pozitív aspketusai között említhetjük meg azt, hogy a mobilitási formák köre széles, illetve a számunkra is oly fontos Stipenidum Hungaricum hallgatók rövid távú mobilitására is lehetőséget kínál. A PTE pragmatikusan tekint az Ösztöndíjprogramra annak érdekében, hogy annak legteljesebb felhasználásával elősegítsük, hogy a Pécsi Tudományegyetem a globális tudományos-és oktatási térben még versenyképesebb legyen.

Az Ösztöndíjprogram támogatja az interdiszciplináris kutatásokat, mivel a külföldi tapasztalatok és a különböző tudományos megközelítések ötvözése új, innovatív megoldásokhoz vezethet. Emellett hozzájárul intézményünk kutatási kapacitásának bővítéséhez, ami hosszú távon az ország tudományos hírnevének növekedését is eredményezheti.

Az ezen ösztöndíjprogram keretében is megszerzett nemzetközi tapasztalatok nem csupán szakmai, hanem kulturális szempontból is értékesek. A mobilitások elősegítik a multikulturális értékek megismerését és a globális problémák közös megoldásának kialakítását.

Hogyan ösztönzik a hallgatókat a Pannónia Ösztöndíjprogramban való részvételre? 

Az egyetem több szinten is aktívan dolgozik a program és általában a nemzetközi mobilitás népszerűsítésén:

  • Rendszeresen szervezünk tájékoztató előadásokat, workshopokat és interaktív fórumokat, ahol a program előnyeit, a mobilitási lehetőségeket és a gyakorlati tapasztalatokat mutatjuk be. Fontosnak tartjuk a kari koordinátorok szerepét és motivációs erejét, ennek érdekében ettől a félévtől kezdve kialakítottunk egy megvalósuló mobilitási számokra építkező belső ösztönzési rendszert is.
  • Kifejezetten fontosnak tartjuk az online térben való erőteljes és hatékony megjelenést is, ennek érdekében professzionális piaci szereplővel is együttműködünk a félévben.
  • Mentorprogramok, pályaválasztási és karriertanácsadó szolgáltatások segítségével a hallgatók személyre szabott támogatást kapnak, ami növeli a részvételi kedvet.

A Pécsi Tudományegyetem hallgatóinak tájékoztatást nyújtanak a Pannónia lehetőségekről

Melyek a legkedveltebb úti célok a hallgatók, illetve az oktatók, egyetemi dolgozók körében?

Mind a tíz karunk rendelkezik kapcsolatokkal Németországban, mely a leggyakoribb választásnak bizonyul a hallgatók körében. Ezen kívül a legkedveltebb célintézmények között vannak Spanyolország, Franciaország, Finnország, az Egyesült Királyság, illetve Hollandia magasan rangsorolt egyetemei. 

Rövid távú mobilitások tekintetében összevonva az oktatói kísérők útjával, kapcsolatrendszerével Románia és Horvátország a legkedveltebb célirány. Oktatók tekintetében a környező országok és Németország a fő desztinációk, míg dolgozói mobilitáson is a fentiek mellett Málta, Írország és az Egyesült Királyság képzőhelyei állnak.

Melyik mobilitási forma a legnépszerűbb a hallgatók körében? 

A mobilitási formák között a hallgatók körében több lehetőség is kedvelt, de a legnagyobb népszerűségnek az alábbi formák örvendenek:

  • Egyetemi csereprogramok:

Ezek keretében a hallgatók egy teljes félévet vagy egy egész tanévet töltenek egy partnerintézményben, ami lehetővé teszi számukra, hogy mélyebb integrációt tapasztaljanak meg az adott ország oktatási és kulturális életében. Ez a forma ideális a nyelvtanulásra, az önállóság fejlesztésére és a hosszú távú nemzetközi kapcsolatok kialakítására.

  • Rövid távú tanulmányutak és summer school programok:

Ezek az intenzív, általában néhány hétig tartó programok gyors, de mégis átfogó nemzetközi tapasztalatot kínálnak. A rövid tanulmányutak lehetővé teszik, hogy a hallgatók a félév mellett is részt vegyenek nemzetközi képzéseken, így könnyebben összeegyeztethetőek a tanulmányi kötelezettségekkel. Kiemelt szerepet töltenek be az EDUC Szövetségbe bevont felsőoktatási intézmények és a velük megvalósuló programok.

  • Kutatói gyakornoki lehetőségek:

Speciálisan a kutatásra fókuszáló hallgatók számára kínált mobilitási formák, melyek révén részt vehetnek nemzetközi kutatási projektekben, szakmai tréningeken, ezáltal elmélyítve tudományos ismereteiket és bővítve szakmai hálózatukat.

A Pecsi Tudomanyegyetem hallgatoi egy régi autó előtt táncolnak

Milyen mobilitási lehetőséget használnak ki az oktatók, intézményi dolgozók?

Az oktatók és intézményi dolgozók számára a nemzetközi mobilitás több szinten is előnyös, és a következő formák a leggyakoribbak:

  • Nemzetközi konferenciák és szimpóziumok:

Ezeken a rendezvényeken az oktatók lehetőséget kapnak a legújabb kutatási eredmények megosztására, szakmai eszmecserére, valamint az innovatív módszerek és technológiák megismerésére. A Pannónia Ösztöndíjprogramot pozitívan értékeljük ehhez kapcsolódóan, hiszen elmozdulásnak tekinthető, hogy ilyen tevékenység is megvalósítható.

  • Oktatási és kutatási látogatások:

A külföldi intézményekkel való együttműködés keretében szerzett oktatási és kutatási tapasztalatok segítik az új ötletek és módszertanok beépítését a hazai oktatásba, illetve hozzájárulnak hosszú távú, stratégiai partnerkapcsolatok kialakításához.

  • Rövid szakmai tréningek, workshopok és ösztöndíjas programok:

Ezek nemcsak az egyéni szakmai fejlődést támogatják, hanem az intézményi innovációt is elősegítik, hiszen az új tudás és tapasztalatok visszahatnak a szervezet egészére.

Van olyan sikertörténet hallgatói, oktatói mobilitás terén, amit kiemelnének?

Hosszú évek óta a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karról utaznak ki a Würzburgi Egyetemre úgynevezett BIP (Blended Intenzív Program) keretében hallgatók és oktatók. 2024-ben még Erasmus+ programból vett részt 3 hallgató, 1-1 oktató és dolgozó, ezt követően zökkenőmentesen folytatódott az együttműködés. 2025-ben már Pannonia Ösztöndíjprogramból valósult meg a mobilitás, február 14-én zárult idei winter schoolon-on (téli egyetemen) 1-1 oktató-dolgozó, valamint 8 hallgató vett részt.

A Pécsi Tudományegyetem hallgatói Pannónia képernyő előtt ülnek

Van olyan sikertörténet, amit kiemelnének a partnerségek terén?

Hosszú múltra visszatekintő a PTE szerteágazó stratégiai jelentőségű kapcsolata a coloradói MSU Denver Egyetemmel, amelynek keretében minden évben utaznak ki oktatók a PTE-ről. 2024 őszén újítottuk meg a kétoldalú intézményi szerződésünket, amelyhez kötve egy unikális „Denver pécsi szemmel” fotókiállítást is szerveztünk.

Milyen nemzetköziesítési törekvései vannak az egyetemnek a jövőre nézve?

A jövőre vonatkozó nemzetköziesítési stratégiánk több irányt ölel fel, fontos célkitűzés 2030-ra a jelenlegi nemzetközi hallgatói állomány megkétszerezése. Ez egyrészt jelentős kihívás, ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy hatalmas lehetőséget is rejt magában. Ez tovább erősíti a nemzetközi, inter- és multikulturális tapasztalatok megszerzését, amely elengedhetetlen a munkaerőpiaci érvényesüléshez egy 21. századi frissen diplomázott értelmiségi számára. Meg akarjuk tartani, egyúttal tovább erősíteni térségi piacvezető szerepünket a rövid ciklusú képzések, programok – így summer és winter school-ok, továbbképzések – terén. Újabb többesdiplomát adó képzést, illetve nemzetközi akkreditációval ellátott programot fejlesztünk.

  • Partnerkapcsolatok bővítése:

Célunk, hogy a meglévő nemzetközi együttműködéseket tovább erősítsük, miközben új partnerintézményekkel – mind Európában, mind azon túl – kötünk megállapodásokat. Ezzel nemcsak az oktatás, hanem a kutatás és a technológia átadás terén is szélesebb körű együttműködést kívánunk kialakítani. Kitüntetett multilaterális kontextust jelöl ki számunkra az EDUC Európai Egyetemi Szövetség, valamint a Compostela Csoport, amelyekben való aktív szerepvállalásaink tovább tudják erősíteni mindezeket a folyamatokat.

  • Közös képzési-kutatási projektek:

A PTE célja, hogy a nemzetközi együttműködés révén innovatív, interdiszciplináris kutatási és oktatási projekteket indítson, amelyek elősegítik a globális versenyképességet. Ilyen projektekkel az egyetem nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi kutatási térben is vezető szerepet kíván betölteni. Erősödik az igény a double degree (kettős diploma) vagy joint degree (közös diploma) programok iránt, amelyek hozzáadott értéket képviselnek a hallgatók számára, ritka előnyhöz juttatva őket a munkakeresés során.

  • Digitális és virtuális kapcsolatok erősítése:

A technológiai fejlődés kihasználásával új, digitális platformokon keresztül is kívánunk nemzetközi kapcsolatokat építeni, így a virtuális mobilitás és online együttműködések révén is bővítjük tudásmegosztási hálózatunkat. Az EDUC Szövetségen belül kifejezetten fontos ez a pillér, ennek révén lehetőség van a vonatkozó kompetenciák fejlesztésére, és a PTE saját ditális oktatástámogató központjának, a DOT-nak (Digitális Oktatás-és Tanulástámogató Központ) és portfóliójának fejlesztésére is.

Fő fotó: Csortos Szabolcs
Fotók: Molnár Dávid

További képek: Pécsi Tudományegyetem

Tudjon meg többet a Pannónia Ösztöndíjprogram nyújtotta lehetőségekről!

 

pannonia statisztika szöveges

 

Utolsó módosítás: 2025.03.07.