2024 novemberében az idei év utolsó akkreditált oktatói továbbképzését tartotta az NVET
2024.12.12.
National VET Team | Szakképzés
A „Projektoktatás a szakképzésben – a tervezéstől az értékelésig digitális eszközzel támogatva” c. akkreditált oktatói továbbképzés fókuszában a szakképzésben dolgozó oktatók kompetenciáinak fejlesztése volt, különösen a projektpedagógiának az oktatásban való alkalmazása.
A képzés célja: felkészíteni a szakképzésben dolgozó oktatókat a projektpedagógia sikeres alkalmazására, a projektek hatékony és sikeres megtervezésére és megvalósítására. |
A továbbképzésen a résztvevők megismerték a projektpedagógia alapfogalmait és a projektpedagógia alkalmazásához kapcsolódó jogszabályi változásokat a szakképzésben, a kulcskompetenciák és a szakmai kompetenciák közötti összefüggéseket és a projektekbe való beépítésüket, valamint a mérés-értékelés alapfogalmait és azok megfelelő alkalmazását a projektben.
A képzés 2 trénere és szakértője a NVET Team tagjai, Palencsárné Kasza Marianna és Rozmán Éva.
A továbbképzés 29 oktató részvételével zajlott: egyaránt részt vettek mind szakmai, mind közismerti területen oktató tanárok. A résztvevők vegyes tapasztalattal érkeztek.
Kezdetben a többség azt mondta, hogy nem gyakorlott a projektoktatásban, de a feladatok közben gyorsan kiderült, hogy számos résztvevőnek vannak már tapasztalatai. Többen már aktívan terveznek és valósítanak meg projekteket, de szép számmal voltak olyanok is, akik még teljesen kezdők, és csupán tervezik a projektoktatás bevezetését. A két trénernek az a tapasztalata, hogy a szakképzés területén projektoktatásról beszélni egyre inkább természetes. A résztvevők is több, a gyakorlatban már megvalósított projektet tudtak bemutatni.
A továbbképzésen jelenlevő kollégák köre vegyes, különböző ágazatból érkeztek:
- gazdálkodás és menedzsment,
- Kertészet,
- informatika,
- mezőgazdaság,
- kereskedelem és
- gépészet.
A kétnapos képzés során az elmélet és a gyakorlat folyamatosan váltotta egymást: amiről elméletben beszéltek a szakértők, arról azonnal a gyakorlati alkalmazás is bemutatásra került.
A képzés jelenléti napjain a résztvevők interaktív módon kapcsolódtak be: a képzés során több alkalommal csoportokban dolgozva értelmezték a hallottakat, gyűjtötték össze saját tapasztalataikat és jógyakorlataikat és terveztek meg egy kisebb projektet. A gyakorlati feladatok megvalósítása során kisebb csoportokban folyt a munka, ahol a csapatok közös konszenzus alapján egy-egy szakmára koncentrálva készítettek projekteket.
A továbbképzés során a résztvevők körbejárták a projektoktatás alapfogalmait, mely során bevethették rajzkészségüket és kreativitásukat is, valamint összefoglalót kaptak a projektoktatás alapfogalmairól, kialakulásáról, a kötelező elemeiről, a projektben várható feladatokról a tervezéstől a megvalósításig.
A szakértő trénerek párhuzamba állították a munkaerőpiacot, az általa elvárt és szükséges jövőbeli kompetenciákat és a projektoktatás azon lehetőségeit, amelyek segítségével a tanulók kompetenciái (mind a kulcskompetenciák, mind a szakmai kompetenciák, valamint a személyes és szociális kompetenciák is) komplex módon fejleszthetők.
Fontos fókusz volt a KKK-ban szereplő elvárásokhoz igazítani a projekteket, mind a szakmai, mind a közismereti oktatóknak erre kellett koncentrálni.
A képzés rávilágított az Erasmus+ mobiltások és a projektpedagógia kapcsolatára is, hiszen egy-egy pályázat megvalósítása során van lehetőség arra, hogy projektekben gondolkozzunk.
Külön témakörként jelent meg a duális képzők és a képző intézmények között megvalósítható projektek tervezése. A tanulók számára fontos elem, hogy az elméleti és a gyakorlati feladatokat össze tudják kapcsolni, így a duális képzők és az iskolai projektoktatás minél jobb összehangolását is tudja támogatni a projektek megvalósítása. Lehetőség volt a közös együttműködési lehetőségek megtárgyalására is.
A továbbképzés kitért a projektoktatásban alkalmazható különböző értékelési módszerekre és eszközökre, különösen a digitális értékelési platformokra. A szakértők úgy érzékelték, hogy ez az a terület, amely a későbbiekben még nagyobb hangsúlyt kíván, hiszen a mérés-értékelés területén való változatos módszertant még inkább támogatni kell különböző jógyakorlatok bemutatásával. Végül a szakértők bemutatták a Trellót, egy digitális projekttervező alkalmazást, amelyben a résztvevők még a jelenléti képzési napon elkezdték saját projektjük tervezését.
A két nap során a résztvevők két projektet terveztek:
- az egyik iskolai körülmények között megvalósítható projekt,
- a másik pedig a duális képzők bevonásával megvalósítható projekt volt.
A résztvevőknek a képzés sikeres elvégzéséhez és az akkreditált képzés miatti tanúsítvány kiadásához egy projekttervet kellett készíteni az előre megadott sablon és követelmények alapján és annak egy részét a digitális alkalmazásban a Trellóban kellett rögzíteni.
A sikeres elvégzés feltétele volt az egyéni beadandó feladat, melynek részei a következők voltak:
- A projektfeladat érthető, a követelményeket tartalmazó leírása
- A projektterv digitalizációja
- A követelményekkel összhangban kialakított értékelési, minősítési rendszer.
A képzés kiegészült 1 online konzultációval, ahol a beadandó projekttervek sikeres elkészítéséhez tehettek fel kérdéseket a résztvevők.
A 29 résztvevőből 27 fő szerezte meg a tanúsítványt a képzés lezárásával. A résztvevők nagyszerű teljesítményt nyújtottak: a a beadandó feladatok teljesítésének átlaga 85%. Nagyon változatos projekttervek születtek, melyeket, reméljük, az oktatók a közeljövőben nagy örömmel meg is fognak valósítani. |
Utolsó módosítás: 2024.12.16.